Η μουσική αποτελεί εναν σημαντικό παράγοντα που είχε ανέκαθεν παρατηρηθεί οτι συμβάλλει στην ανάπτυξη του ανθρώπου. Απο τα πρώτα χρόνια της εξέλιξης του ανθρώπου παρατηρούνται κοινωνικες εκδηλώσεις οπου τα συναισθήματα, οπως η χαρά μετα απο επιτυχία στο κυνήγι , εκφράζονται μέσω της δημιουργίας ρυθμικών συνθέσεων. Η μουσική, παραλληλα με τη γλώσσα , αποτελούν τα ηχητικά εκφραστικά μέσα του ανθρώπου και φαινεται οτι εξελίχθηκαν παράλληλα.

Η μουσική εμπειρία ειναι απο τις πλουσιότερες σε περιεχόμενο , αφου περιλαμβάνει αισθητηριακά, συναισθηματικά και γνωσιακά στοιχεία.
Η ανάπτυξη της ικανότητας επεξεργασίας μουσικών ερεθισμάτων ξεκιναει ήδη απο τη μήτρα. Ο Lecanuet (Kisilevski et al., 2004) έδειξε οτι τα έμβρυα στις 33-35 εβδομάδες κύησης διαμορφώνουν τη δική τους συμπεριφορά ως απάντηση στη μουσική διέγερση.

Πολλές σύγχρονες επιστήμονικές έρευνες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα οτι η μουσική εκπαιδευση και η μουσική ακρόαση συμβάλλουν σημαντικά στην ανάπτυξη των ανώτερων εγκεφαλικών – γνωστικών λειτουργιών αλλά και γενικοτερα στη φυσική, συναισθηματική και πνευματική ανάπτυξη του ατόμου. Η ενασχόληση με τη μουσική , και ιδιαίτερα η συστηματική εκπαίδευση, δεν έχει να κάνει μόνο με την ανάπτυξη των μουσικών δεξιοτήτων, αλλά ενισχύει την ανάπτυξη και διαφοροποίηση των λειτουργιών του κεντρικού νευρικού συστήματος (Κ.Ν.Σ).

Η επίδραση της μουσικής στα αναπτυξιακά ορόσημα σχετίζεται με την ικανότητα του λόγου, τον κινητικό συντονισμό και την ανάπτυξη των γνωστικών/νοητικών λειτουργιών.
Οι μουσικές δεξιότητες επηρεάζουν πολλές πτυχές της ανάπτυξης στην πρώιμη παιδική ηλικία. Η συστηματική ενασχόληση με τη μουσική ενισχύει την ανάπτυξη της ομιλίας, την οπτική αντίληψη, την ακουστική αντίληψη και το συντονισμό των κινήσεων.

Οι Trainor, Anvari, Woodside και Levy (2002) υποστηρίζουν τη συσχέτιση μεταξύ της μουσικής εκπαίδευσης και της γλωσσικής ανάπτυξης. Τα ευρήματα τους εδειξαν οτι υπάρχει συσχέτιση μεταξύ της μουσικής εκπαίδευσης και των διαδικασιών της φωνολογικής επίγνωσης, τις πρώιμες δεξιότητες ανάγνωσης και τις δεξιότητες μουσικής σε παιδιά ηλικίας 4-5 ετών.

Οι Marques, Santos, Moreno,Castro και Besson (2009) κατέληξαν στο συμπέρασμα οτι σε παιδιά ηλικίας 8 ετών η μουσική εκπαίδευση βοηθά στην οικοδόμηση δεξιοτήτων σημαντικών για την ανάγνωση. Έτσι η συστηματική εκπαίδευση στη μουσικη συμβάλλει στην οργάνωση της γνωστικής λειτουργίας του λόγου ( Tervaniemi, Milovanov, Takio & Hämäläinen, 2007).

Επίσης, έχει βρεθεί οτι η μουσική εκπαίδευση επηρεάζει τη μνημονική λειτουργια και πιο συγκεκριμενα ανισχύει τοσο τη μακροχρονη λεκτική μνήμη οσο και τη λεκτική μνήμη εργασιας.

 

«Χωρίς μουσική, η ζωή θα ήταν ένα λάθος.»

Friedrich Nietzsche