PECS

Ένα εναλλακτικό σύστημα επικοινωνίας

Βασισμένο στο βιβλίο και στις βασικές αρχές του «λεκτικού συμπεριφορισμού» του B.F Skinner , to PECS ( σύστημα επικοινωνίας μέσω ανταλλαγής εικόνων ) είναι ένα εναλλακτικό / επαυξητικό σύστημα επικοινωνίας που αναπτύχθηκε απο τους Andy Bondy και Lory Frost και εφαρμόστηκε σε παιδιά προσχολικής ηλικίας που είχαν διαγνωστεί με αυτισμό.

Το PECS, με παγκόσμια αναγνώριση, χρησιμοποιείται σε παιδιά ή ατομα μεγαλυτερης ηλικίας που παρουσιάζουν κινητικές, γνωστικές και επικοινωνιακές δυσκολίες.

Στο πρωτόκολλο διδασκαλίας του PECS χρησιμοποιούνται τεχνικές ενίσχυσης, βοήθειας , διόρθωσης του λάθους και γενίκευσης.

Τα έξι στάδια του PECS

Το σύστημα επικοινωνίας μέσω ανταλλαγής εικόνων ( PECS ) αποτελειται απο 6 (εξι) στάδια , ακολουθεί αυστηρές στρατηγικές διδασκαλίας , με απώτερο σκοπό να διδάξει στο μαθητή τη λειτουργική επικοινωνία. Ξεκινάει διδάσκοντας στο μαθητή ή θεραπευόμενο να δίνει μια εικόνα με ένα επιθυμητό αντικείμενο ή δραστηριότητα σε έναν «σύντροφο επικοινωνίας» ο οποίος ανταποκρίνεται άμεσα στην ανταλλαγή σαν να είναι αίτημα .

1. «Πως» επικοινωνούμε

μαθαίνουν να ανταλλάσουν μια εικόνα για αντικείμενο ή δραστηριοτητα υψηλής προτίμησης

2. Απόσταση και επιμονή

μαθαίνουν να γενικεύουν τη νέα δεξιότητα με διαφορετικά άτομα, σε διαφορετικά περιβάλλοντα και διανύοντας αποστάσεις. Διδάσκονται να ειναι πιο επίμονοι στην επικοινωνία

3. Διάκριση εικόνων

διδάσκονται να διακρίνουν και να επιλέγουν ανάμεσα σε δύο η περισσότερες εικόνες. Οι εικόνες τοποθετουνται στο βιβλιο επικοινωνίας

4. Δομή πρότασης

οι μαθητές δομούν απλές προτάσεις χρησιμοποιώντας την εικόνα «θέλω» και την εικόνα με το επιθυμητό αντικείμενο. Σε αυτό το στάδιο μαθαίνουν να διευρύνουν τις προτασεις

5. Αίτημα σε ανταπόκριση

οι μαθητές διδάσκονται να απαντούν στην ερώτηση «Τι θέλεις;

6. Σχολιασμός

μαθαίνουν να απαντούν σε ερωτήσεις « τι ακούς;» , «τι βλέπεις;» κ.α , και να ξεκινούν την πρόταση με το «βλέπω», «ακούω», «είναι» κ.α