Δυσλεξία

Ορισμός της δυσλεξίας

Δυσλεξία είναι η δυσκολία κατά την ανάγνωση και τη γραφή που παρατηρείται σε παιδιά τα οποία δεν παρουσιάζουν καμία ακουστική ή οπτική διαταραχή. Συνοδεύεται συνήθως από ελαφρά διαταραχή του κινητικού συντονισμού.

Η Δυσλεξία κατατάσσεται στις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και είναι μια διαταραχή που συνδέεται με τις γλωσσικές λειτουργίες και κατ’ επέκτασιν με τη μαθηματική σκέψη.

Τα αίτια της δυσλεξίας σύμφωνα με τον Δρ. Rezende είναι:

  • Ελάχιστη εγκεφαλική βλάβη ή εγκεφαλική δυσλειτουργία.
  • Ανεπαρκής νευρολογική ανάπτυξη, πιθανώς ως αποτέλεσμα ελαττωματικής ανάπτυξης του εξωδέρματος. Πολύ συχνά συναντάμε σε αυτά τα παιδιά και στα μέλη των οικογενειών τους καφέ λεκέδες στο δέρμα, σημάδι μιας μονοσυμπτωματικής άτυπης νευροδερμάτωσης.

Όπως παρατηρούμε και τα δυο έχουν οργανική ή νευροοργανική προέλευση.

Τύποι δυσλεξίας (με διαταραχή της αντίληψης):

Οπτικός τύπος

Ο οπτικός τύπος : αντικατάσταση γραμμάτων με γραφική ομοιότητα

Ακουστικός τύπος

Ο ακουστικός τύπος : αντικατάσταση φθόγγων με ακουστική – φωνητική ομοιότητα.

Λοιπές δυσκολίες

Εκτός  από αυτές τις διαταραχές, το δυσλεκτικό άτομο  μπορεί να παρουσιάσει κι άλλες δυσκολίες όπως:

  1. Σφάλματα στο χωροχρονικό προσανατολισμό.
  2. Αλλοιωμένη πλευρίωση.
  3. Έλλειψη ρυθμού.
  4. Δυσκολίες διατύπωσης της σκέψης.
  5. Ανικανότητα ερμηνείας κειμένων.
  6. Υπερκινητικότητα.
  7. Διαταραχή του κινητικού συντονισμού: μερικά άτομα παρουσιάζουν διαταραχή στη λεπτή κινητικότητα, άλλα στην αδρή κινητικότητα.
  8. Ελαττώματα σωματογνωσίας – δεν ελέγχουν το ίδιο τους το σώμα.
  9. Διαταραχή στον οπτικό-κινητικό συντονισμό.
  10. Πιθανές γραφοκινητικές δυσκολίες.
  11. Μερικά άτομα έχουν δυσκολία στα μαθηματικά (δυσκολία στην οργάνωση της σκέψης).
  12. Διαταραχές στην παρατήρηση και στην συγκέντρωση.
  13. Αδυναμίες μνήμης.
  14. Συναισθηματική αστάθεια.
  15. Δυσκολίες κατά τη σύνδεση φθόγγου – γραφήματος (συνέπεια της ακουστικής ή/και οπτικής διάκρισης).

Το νοητικό δυναμικό ενός παιδιού δε συνδέεται επ’ ουδενί με τη δυσλεξία.

Έχει αποδειχθεί πως παιδιά με δυσλεξία, έχουν δείκτη νοημοσύνης ίδιο ή πάνω από το μέσο όρο.