Padovan

Μέθοδος Ρadovan

Η μέθοδος Ρadovan για νευρολογική αναδιοργάνωση αναπτύχθηκε από την Βeatriz Ρadovan, απόφοιτο της Παιδαγωγικής και λογοθεραπείας. Βασίστηκε στις γνώσεις των Rudolf Steiner ( εμπνευστή της εκπαίδευσης Waldorf) και του Temple Fay (δημιουργός μια προσέγγισης που ονομάζεται νευρολειτουργική αναδιοργάνωση) οι οποίες περιλαμβάνουν τα στάδια της νευροψυχοκινητικής ανάπτυξης.

Όσοι ακολουθούν τη σοφία που μας διδάσκει η φύση, έχουν λιγότερες πιθανότητες να κάνουν λάθος

Beatriz Padovan

Temple Fay & Νευρολογική οργάνωση

Σύμφωνα με τον Temple Fay η νευρολογική οργάνωση είναι η φυσιολογική ιδανική κατάσταση , η οποία τελειοποιείται στον άνθρωπο και είναι το αποτέλεσμα μιας διαρκούς οντογενετικής νευρικής εξέλιξης. Αυτή η εξέλιξη αφορά, κατά κάποιο τρόπο, στην εξέλιξη της φυλογενετικής νευρικής ανάπτυξης.

Ο Temple Fay, στην εποχή του, έφερε μια νέα ιδέα πάνω στη νευρολογική οργάνωσή η οποία συνδέεται με την ανάπτυξη των κινήσεων του μικρού παιδιού.

Σε αυτές τις παρατηρήσεις η Β.Padovan πρότεινε την επανάληψη (επαναδόμηση) όλων των βασικών κινήσεων (π.χ έρπiσμα, ρολάρισμα, μπουσούλημα κλπ) προσθέτοντας τον καρπό των δικών της ερευνών πάνω στη νευρολειτουργική οργάνωση των λειτουργιών του στόματος (αναπνοή, μάσηση, θηλασμός, κατάποση).

Η θεραπευτική προσέγγιση της Padovan

Η μέθοδος της B. Padovan αποτελεί μια θεραπευτική προσέγγιση που επιτρέπει την ανακεφαλαίωση των φάσεων της νευροανάπτυξης προκειμένου να ενεργοποιηθεί ή να αποκατασταθεί το νευρικό σύστημα κάνοντας το άτομο ικανό να εκπληρώσει το γενετικό του δυναμικό.

Μια κλασσική θεραπεία της νευρολειτουργικής αναδιοργάνωσης στοχεύει στην ανακεφαλοποίηση (επανάληψη) των νευροεξελικτικών κινήσεων που οδηγούν στην οικοδόμηση του ανθρώπινου συστήματος μετακίνησης και κατακόρυφης στάσης. Τις νευροεξελικτικές κινήσεις του στόματος που οδηγούν στον έλεγχο του μυικού συστήματος για την εκφορά του λόγου, τις νευροεξελικτικές κινήσεις του συστήματος που συνδέεται με τα χέρια και τον πλούτο των αρθρώσεων τους και τις νευροεξελικτικές κινήσεις των οφθαλμών με την πολύπλοκη μυϊκή τους οργάνωση.

Για την επίτευξη των στόχων της, η μέθοδος Padovan έχει μερικά αξιώματα που αποτελούν τη βάση της νευρολειτουργικής αναδιοργάνωσης:

  • επαναλαμβάνεται πάντα η ίδια ακολουθία των νευρο-εξελικτικών κινήσεων
  • δεν εστιάζει ποτέ στη δυσκολία
  • πάντα οχυρώνει τα χαμηλότερα επίπεδα για να τα ωριμάσει.
  • λαμβάνει υπόψη τον άνθρωπο στο σύνολό του.

Σε ποιούς μπορεί να εφαρμοστεί

Η τεχνική μπορεί να εφαρμοστεί σε άτομα όλων των ηλικιών, από βρέφη μέχρι άτομα τρίτης ηλικίας, με εξαίσια αποτελέσματα. Για την εφαρμογή της, η Μέθοδος Padovan δεν απαιτεί καν τη συνεργασία του θεραπευόμενου. Ο λόγος είναι ότι δεν χρειάζεται να έχει το άτομο φυσιολογικό επίπεδο συνείδησης προκειμένου να ανταποκρίνεται στα ερεθίσματα. Μπορεί να εφαρμόζεται σε ιατρεία, σε νοσοκομειακές κλίνες, σε ΜΕΘ νοσοκομείων, ακόμα και κατ’ οίκον.

Η θεραπευτική μέθοδος Νευρολειτουργική Αναδιοργάνωση της Βeatriz Padovan είναι παγκοσμίως γνωστή και αποτελεί μία από τις σημαντικότερες θεραπευτικές μεθόδους των διαταραχών του λόγου και των εξελικτικών διαταραχών. Διακατέχεται από την αντίληψη μιας ολιστικής θεραπευτικής διαδικασίας. Απευθύνεται σε παιδιά, εφήβους και ενήλικες, με γενικές αναπτυξιακές διαταραχές και διαταραχές της εξέλιξης του λόγου – ομιλίας.

Ολιστική προσέγγιση Padovan

Η ολιστική προσέγγιση της Β.Padovan ενσωματώνει τις ανθρωποσοφικές – ηθικές θεωρίες. Αντιλαμβάνεται τον άνθρωπο ως μια ολότητα του σώματος, της ψυχής και του πνεύματος. Η Νευρολειτουργική Αναδιοργάνωση της Beatriz Padovan στηρίζεται γνωστικά και θεωρητικά στους ακόλουθους 4 πυλώνες:

01. 

Την φυσιολογική εξέλιξη του ανθρώπου.

02. 

Στην φυλογενετική και οντογενετική συμβολή για την νευρολογική οργάνωση του ανθρώπου. (βασισμένες στις θεωρητικές αρχές, όπως έχουν διατυπωθεί από τον Μ.D. Temple-Fay).

03. 

Την αλληλεξάρτηση των λειτουργιών του βαδίσματος, της ομιλίας και της σκέψης (βασισμένη στις ανθρωποσοφικές αντιλήψεις του Rudolf Steiner).

04.

Τον τομέα της νευρολογίας και κυρίως την χρησιμότητα των νευροπλαστικών διαδικασιών (λειτουργιών) για θεραπευτικούς σκοπούς.

Νευρολειτουργική αναδιοργάνωση & αντιμετώπιση

Η θεραπευτική μέθοδος της Νευρολειτουργικής Αναδιοργάνωσης στοχεύει στην αντιμετώπιση των:

Διαταραχών του στοματοπροσωπικού συστήματος (διαταραχές της άρθρωσης, της αναπνοής, της μάσησης και της κατάποσης). Αναπτυξιακή καθυστέρηση του λόγου. Εγκεφαλική παράλυση, δυσαρθρία, αφασία, αυτισμός, δυσλεξία – μαθησιακές δυσκολίες, εξελικτικών διαταραχών, διαταραχές ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας ΔΕΠ-Υ, συντονισμός κίνησης, οπτικής & ακουστικής αντίληψης.

Πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι η μέθοδος Padovan είναι αποτελεσματική για την αποκατάσταση των νευρολογικών λειτουργιών στα νεογνά. Μπορείτε να δείτε όλη την έρευνα ΕΔΩ.

Επίσης, πρόσφατα σε Νοσοκομείο στο Κεμπέκ (Quebec) στον Καναδά, γίνεται εφαρμογή της Μεθόδου σε ασθενείς με γεροντική άνοια, Νόσος Parkinson, Νόσος Alzheimer.

ΒΑΔΙΣΗ-ΟΜΙΛΙΑ-ΣΚΕΨΗ σύμφωνα με τον R. Steiner

Η περίπλοκη κινητική διαδικασία η οποία οδηγεί το άτομο από την οριζόντια στην κατακόρυφη στάση και ολοκληρώνεται με τον προσδιορισμό της πλευρίωσης. Το περπάτημα ή βάδισμα δεν είναι απλώς μια λειτουργία ή ικανότητα μετακίνησης. Είναι η καταφανής τάση μιας πολύπλοκης και περιεκτικής διαδικασίας και σημαίνει την εκμάθηση και την κατάκτηση της ισορροπίας στον περιβάλλοντα χώρο.
Είναι ιδίωμα της φύσης και επιτυγχάνεται μέσω της ώθησης του ίδιου του ανθρώπινου οργανισμού.Πρόκειται για την πιο ορατή ένδειξη μιας αρκετά ευρύτερης και περίπλοκης διαδικασίας. Είναι η επίγνωση της κατάκτησης της ισορροπίας στον τρισδιάστατο χώρο. Μέσω αυτής, το άτομο μπορεί να τοποθετεί τον οργανισμό του σε αυτόν. Όλη η ανωτέρω διαδικασία είναι έμφυτη στην ίδια τη φύση και επιτυγχάνεται με παλμούς του ίδιου του ανθρώπινου οργανισμού.
Μέχρι να αποκτηθεί απο το παιδί η όρθια στάση και να καταφέρει να περπατήσει , πρέπει να ολοκληρωθούν διάφορα στάδια φυσιολογικής ανάπτυξης: ρολάρισμα, έρπισμα , μπουσούλημα κλπ. Τα στάδια της φυσιολογικής ανάπτυξης πρέπει να τηρούνται δίχως άσκηση της παραμικρής βίας για να μπορεί να επιτεύχθει το προβλεπόμενο για την ανθρώπινη φύση. Τέτοια παράδειγματα ενάντια στην αναπτυξιακή πορεία του παιδιού, είναι η τοποθέτηση του σε περπατούρα ή σε πάρκο μωρού.
Μέσον ή τρόπος επικοινωνίας το οποίο έχει την αρχή του στη διαδικασία του προσανατολισμού του ατόμου στο χώρο.
Η «Ομιλία» σχετίζεται με τις διαδικασίες προσανατολισμού στο χώρο και είναι αποτέλεσμα όλου συνολικά του κινητικού οργανισμού του παιδιού. Η Πλευρίωση (κυριαρχία της αριστερής ή δεξιάς πλευράς) και η ομιλία βρίσκονται σε άμεση σχέση μεταξύ τους. Η αρχή του καθορισμού της κυριαρχίας στα εγκεφαλικά ημισφαίρια είναι μια περίοδος έντονης ανάπτυξης και συντονισμού των μυών.’Οπως στο βάδισμα έτσι και κατα τη διάρκεια της ομιλίας απαιτείται η συμμετοχή όλων των εκούσιων μυών. Ολόκληρο το κινητικό σύστημα λαμβάνει μέρος όταν ο οργανισμός μαθαίνει να μιλαει.
Για την εκφορά λόγου απαιτείται η πιο λεπτή κινητικότητα στον άνθρωπο. Όπως και στο βάδισμα, έτσι και η απόκτηση της ομιλίας κατα τη γέννηση μέχρι την κατάκτηση μιας καλά δομημένης γλώσσας.

Η σκέψη είναι μια νοητική διεργασία που η εξέλιξη της πηγάζει από τη γλώσσα (λόγο). Η σκέψη αναπτύσσεται από τη γλώσσα. Η γλώσσα ή ο λόγος είναι το εργαλείο με το οποίο εκφράζονται οι σκέψεις. Έτσι, μπορούμε να πούμε ότι χωρίς το λόγο δεν έχουμε την ικανότητα να σκεφτούμε. Η μητρική γλώσσα δημιουργεί τη σκέψη και είναι δύσκολο να σκεφτεί κανείς σε μια ξένη γλώσσα . Όταν το παιδί περνάει στη φάση της κατονομασίας ατόμων ή αντικειμένων δημιουργούνται νοητικές εικόνες οι οποίες αποθηκεύονται στη μνήμη. Όταν φτάσει στη φάση της συζήτησης γίνεται μια ιεραρχική ταξινόμηση των εικόνων ώστε να διευκολυνθεί η ανάπτυξη της σκέψης.
Η σκέψη ακολουθεί συγκεκριμένες αναπτυξιακές φάσεις: Φαντασία, παρατήρηση , συμπέρασμα , κρίση.
Πρέπει να δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση και προσοχή στην εξέλιξη αυτών των φάσεων, διότι αυτές θα διαμορφώσουν το χαρακτήρα του ανθρώπου για όλη του τη ζωή.